Hvad er meditation

HVAD ER MEDITATION?

Hvad er meditation?

Det lidt paradoksale ved meditation er, at meditation handler om at opnå ikke at opnå noget.

I vores moderne præstationssamfund, får flere øjnene op for meditation. man ved nu, at ikke at opnå noget, faktisk er bydende nødvendigt, når vi hele tiden er på. 

Men hvad er meditation og hvorfor er det så godt for os? Det kan du læse meget mere om her på siden.

Hvis vi ikke slapper af i både krop og sind, risikerer vi at brænde ud. Det kan have alvorlige konsekvenser for vores helbred, vores relationer og omgivelser. Meditation hjælper os til at finde ro i krop og sind. Derfor er meditation blevet en populær metode til at forebygge stress, og også til at hjælpe os ovenpå hvis først skaden er sket. 

Hvor kommer meditation fra?

Selve begrebet meditation har flere betydninger, og der findes ikke én klar definition af ordet. Overordnet betyder meditation, enten at tænke dybt og grundigt på noget eller som det efterhånden ses mest brugt, at fokusere sin opmærksomhed på kun én ting. Eller for nogle at fokusere opmærksomheden på ingenting.

De tidligste referencer til meditation stammer fra Indien ca. 500 f.v.t. Derfra har meditation spredt sig til forskellige religioner og kulturer. Ikke bare i hinduisme og buddhisme, men også i islam, jødedommen og kristendommen praktiseres meditationsteknikker og -ritualer.

Meditationen er tilpasset den kontekst det bruges i, og det gælder også i vores moderne samfund i dag. Der findes nu mange former for meditation, og derfor må vi forholde os til den overordnede definition, når vi spørger: “Hvad er meditation?”

Hvad er meditation og hvorfor skal du meditere?

Mange stiller spørgsmålet, fordi de gerne vil lære, at meditere på den rigtige måde. Det forstår man godt. At ville gøre det rigtigt, er jo en del af vores opdragelse og vores måde at være i verden på. Vi skal gøre vores bedste og vi skal gøre det fejlfrit.

Når vi har den indstilling, bliver meditation faktisk meget vigtigt at se nærmere på. 

I meditation handler det netop ikke om, at gøre noget rigtigt eller forkert.
Vi skal ikke dømme os selv, eller spejle os i hvad andre gør. Vi skal øve os i at finde ind til det vi selv gør. Og så skal vi finde fred med os selv i, at det er vores måde og det er tilstrækkeligt.
Vi skal ikke sammenligne os selv med andre, og vi skal ikke sammenligne vores meditation med andres meditation. 

Så, hvad er meditation? Meditation er en øvelse i at finde roen i os selv. Om du finder roen ved at vandre en tur i skoven, dyrke tai chi i parken, eller lytte til en guidet meditation i sofaen er jo i virkeligheden underordnet, så længe det hjælper dig til at mærke dig selv.
Derfor må man spørge sig selv: “Hvad er meditation for mig?”

Hvis meditation handler om at slippe tanker, stress og spændinger og finde ro, hvad er det så du kan gøre, eller allerede gør, som hjælper dig til det?

Og husk nu på, der findes ikke noget rigtigt svar, eller noget der er bedre at gøre en andet. Det, der er det rigtige for dig, det er det du skal gøre.
Det vigtige er ikke hvordan du mediterer, men at du mediterer. Og at du bliver ved med at meditere. Alle de positive virkninger meditation har på dit humør, din fysisk og dit sind, kommer af at meditere jævnligt. Det er vist at så lidt som 7 minutter om dagen kan gøre en forskel. Ligesom fysisk træning, kan en lille daglig indsats give synlige resultater. Men den indsats skal altså lægges regelmæssigt. Du kan sammenligne det at træne din hjerne med meditation, med at træne din krop i fitnesscenteret. Du er nødt til at komme der jævnligt og rent faktisk udføre øvelserne, for at opleve en effekt.

På samme måde kan du sammenligne OliOli’s meditationsapp med et abonnement i fitnesscenteret. Vi har en gratis prøveperiode og vi har masser af instruktører. Desuden har vi døgnåbent, vi er altid lige ved hånden, vi har også noget til børnene.

Kom godt i gang med OliOli meditation app

Ligesom i fitnesscenteret, kan du få en gratis prøve på OliOli’s meditationsapp.

Du downlader bare app’en og så har du gratis adgang til den daglige Meditation.

Hvis du vil have adgang til alle meditationer, din statistik og historik, kunne downloade dine favoritter og lytte til meditation fri OliOli Junior, kan du nemt købe abonnement i app’en, eller her på olioli.dk

OliOli meditation app -guidet meditation - best guided meditations

Hvordan mediterer man?

Ligesom der findes mange former for yoga, er der som sagt også mange former for meditation. Og fordi man vælger den ene, udelukker man ikke nødvendigvis den anden. Al den meditation du laver er godt. En meditativ løbetur kan fint suppleres med en guidet meditation til at falde i søvn med om aftenen.
Når vi tænker på meditation, tænker vi oftest på en krop, siddende i lotusstilling, en krop der ikke er i bevægelse. Men både tai chi og qi gong er meditation i bevægelse. Med yoga nidra, yin yoga og selv de mere dynamiske yogaformer, mærker du din krop og fokuserer dine tanker. Her  hjælpes du til en meditativ tilstand.

Meditation kan altså gøres på mange måder, og som sagt er der ikke noget der er mere rigtig end andet. Den stillesiddende meditation er den vi oftest ser anvendt. Det at holde din krop i ro, hjælper dig til at få ro på muskler, organer, åndedræt og kredsløb. Og ikke mindst dine tanker.

Netop det at sætte os roligt ned, og ikke være i konstant bevægelse, hele tiden være på vej, er også et vigtigt element i meditationen. At turde sidde stille og ikke være effektive i en stund.

 

Hvor ofte skal man meditere?

Det er ikke så vigtigt hvor længe, du sidder i meditationen.

En klog mand sagde engang, at du skal meditere mindst 20 minutter hver dag. Medmindre du ikke har tid, så skal du meditere en time.

Forskningen har vist os, at du faktisk ikke engang behøver meditere 20 minutter hver dag. Så lidt som 7 – 12 minutters meditation hver dag kan have en positiv virkning.
Det vi skal bide mærke i, er “hver dag”. Det er gentagelserne, der hjælper os til at opleve forandringerne. Vi skal meditere regelmæssigt, helst dagligt, for at styrke vores sind.

Nogle skal meditere én gang, og mærker straks, at det gør noget godt for dem. Så er man selvfølgelig mere motiveret for at blive ved.
Mange siger at de ikke kan meditere, at de ikke kan sidde stille eller tømme hovedet for tanker. Så prøver de en enkelt gang eller to. Og de får ret. Det er svært at tømme hovedet for tanker. Og så opgiver de desværre meditationen.
Men meditationens mål er jo ikke at tømme hovedet for tanker. Det er netop at bemærke, at tankerne kommer, at blive bevidst om dem og træne sig selv i at slippe de tanker igen. Det er meditation og det kan (og bør) vi alle lære.

Lær at meditere - meditation for begyndere

Lær at meditere

Hvor du mediterer er ikke helt ligegyldigt. Et stille hyggeligt indrettet hjørne af stuen eller kontoret er en stor hjælp til din meditation. Men, du kan sagtens meditere lige så godt, selvom du sidder i sofaen eller et flysæde. Du må altså ikke lade de fysiske rammer begrænse dig.

Selve positionen er heller ikke underordnet. Her har du igen så mange muligheder, at du altid kan finde noget der passer din krop.
Du vælger selv, om du vil sidde på gulvet med ret ryg og korslagte ben, på en stol med fødderne på gulvet, eller om du vil ligge på sofaen, i græsset, på yogamåtten eller i sengen. 

Når rum og position, så vidt muligt, er det samme hver gang vi mediterer, bliver det nemmere for os at få ro på kroppen. Vores hjerne og krop husker fra sidst, og ved hvad der skal ske, og falder hurtigere ind i meditationen.

Når vi stræber efter at meditere dagligt, kan det betyde at vi må gå på kompromis med rum og position. Det vigtigeste er som sagt, at vi får det gjort.
Derfor er en meditationsapp med guidede meditationer en stor hjælp. Du kan altid få hjælp, og du kan nemmere fokusere dine tanker på meditationen. Og du bliver ikke forstyrret af lydene omkring dig.

Meditation for begyndere

Hvis man ikke har gjort noget meditativt før, er de guidede meditationer et rigtig godt sted at starte. Hvad er så guidet meditation?
En guidet meditation, betyder at en stemme hjælper dig igennem meditationen, og blidt minder dig om at slippe forstyrrende tanker, når de dukker op, og hjælper dig tilbage til at fokusere din opmærksom hed på én ting.

For de forstyrrende tanker vil dukke op. Det er en misforståelse, at målet med meditation er at tømme sit sind for tanker. Meditation er øvelsen i at blive bevidst om tankerne, og venligt slippe dem og gå tilbage til sit fokus. Og jo mere du øver det, jo bedre bliver du til at fokusere dine tanker i din hverdag.

Hvis du døjer med stress, angst eller depression, kan meditation hjælpe dig til at sende de negative tanker væk, og fokusere på det positive.

Spiser du for meget og forkert, kan meditation hjælpe dig til at mærke om du spiser på følelser eller sult, og have fokus på det at spise, så du mærker din mæthed og ikke overspiser.

Bliver du forstyrret eller mister dit fokus enten sammen med andre eller på dit arbejde, kan du netop træne dit nærvær med meditation.

Har du tankemylder inden du skal sove, kan meditation hjælpe dig til at tømme hovedet for tanker og finde ro til natten.
Der er mange der netop bruger meditation til at falde i søvn. Og mange oplever at de sover bedre ved at falde i søvn til en guidet meditation. Derfor har vi i OliOli Meditation dedikeret et tema til netop søvn meditationerne.

Der findes flere forsøg der viser fysiske ændringer, ikke bare i hjernen, men i kroppen, hos dem der mediterer. Lavere blodtryk, styrket immunforsvar, mindre spændte og ømme muskler, mindre hovedpine og bedre humør.

De guidede meditationer i OliOli’s meditationsapp er delt ind under forskellige temaer, så du kan vælge et bestemt fokus for din meditation. 

I app’en finder du også OliOli Junior, hvor du eller barnet selv, kan vælge mellem en masse meditationer for børn. OliOli’s børnemeditationer er ligeledes delt ind på temaer.

Få fri adgang til OliOli Meditation


Betal for en måned ad gangen. Sig op når du vil.
Ubegrænset meditation for voksne og børn, kun 59 kr/md.

Første 7 dage

kr o / md